Caramel en koolteer.

Ik hou van café noir, koekjes dan, want als ik bij een barista een café noir bestel krijg ik natuurlijk een lekkere bittere zwarte koffie. De koekjes zijn mierzoet en een klein beetje bitter.

Ik wil het even hebben over versuikerde koekjes en geteerde boten, over Ramadan en Suikerfeest. In het kort gezegd over carameliseren en koolteren.

Uit ervaring weet ik dat koolteer eigenlijk niet zo erg bitter smaakt. Een eigenaardigheid vind ik dat uien door verhitting karameliseren, ik hoef geen suiker toe te voegen, de uien bevatten eigen suikers.

Uit de terminologie van een gegoogelde wijnproefclub, maak ik op dat in wijn wel 100 geuren te herkennen zijn. Een whisk(e)y-site vermeldt ook tientallen smaken. Wijnproevers en whisk(e)y-genieters, beide groepen vermelden de geuren of smaken caramel en teer.

Zoet en bitter, daar wil ik een paar gedachten aan verbinden.

[ Dit berichtenblogje moet nog afgemaakt worden. De ingrediënten moest ik nu alvast noteren om hier een schoteltje op te dienen over religie. Confucian-, Protestant-, Hindoe-, Islam-, Boeddh-, Abraham-, Katholic- , Rá-, Anim-, Zoroaster- en Judisme zullen onvermijdelijk deel nemen in het stoofpotje. Gezien mijn belangstellingen zal Heelalisme mee mogen doen voor de pittige smaak. ]

Een Reactie op “Caramel en koolteer.

  1. Dat kan een pittige schotel worden Niek, ik ben benieuwd 😉 Zoetstoffen zitten haast overal wel in en voor bittere stoffen kan je ook veel uit gewoon eten en vooral noten halen. Ik ben een bitter mens, niet van karakter maar alles wat enigszins bitter smaakt vind ik lekker en daarnaast ben ik dol op zoet! Gekruid en zout is ook prima zolang het maar geen zuur is, brrrrrr ik heb een hekel aan zure gerechten en zal die dan ook niet of nauwelijks eten op zoetzuur na want dat is dan wel weer te verhapstukken. Echte wijn en whisky kenners ruiken en proeven van alles wat ik dan weer net niet proef of ruik, met kruiden ben ik beter op de hoogte en om nu wijn te proeven en het dan weer uit te spugen dat is niets voor mij. Succes met je stoofpot aan geloven en laat het Heelalisme vooral niet onder doen.
    Lieve groet, Ann.

Geef een reactie

