Tsja, wat is liefde!

Op site http://nieuwetijdskinderen.wordpress.com/2011/02/01/over-waarheid-en-feiten-in-de-hogere-dimensies/ lees ik over “Opvoeden en leven in de Nieuwe Tijd. Over kinderen en het ascensieproces”. Ik mag jullie aanraden daar ook te lezen.

Ik reageerde op het stuk:

“On 2 februari 2011 at 03:30 niek1928 said:
Hi Sofie

Het secreet van de hersenpan. Zo zie ik de afscheidingen van het gewoel in aller en jouw denkorgaan. Waarom? Er komen steeds maar weer meer hersenspinsels, daarom! Ik vind een tegengeluid noodzakelijk, laten we stoppen met onwaarheden.

Al sinds mensenheugenis proberen we meer te zijn dan we van ons zelf denken te zijn. Hiervoor hebben we heel wat methodes gehad. Kijk naar Hindoes, Boeddhisten, Chinese TAO-gangers enzovoort. Goed, we leven hier in het westen. Dus:

Veel later opgeschreven vertellingen, van bij het kampvuur van nomaden, herders en rondtrekkende “wijzen”, heeft ons het geloof van de volgelingen van Abraham bijgebracht. Nieuw was daarin dat men vond dat men zich moest beperken tot het oog-om-oog principe. Een hele vooruitgang in het pad van de Liefde. Voor die tijd werd een hele stam uitgemoord als een stamlid – met al die gevechten onderling – een arm moest missen, of, om het wat gelijk te houden: een oog.

In feite had honderden jaren voor Abraham ene koning Hammurabi diezelfde nieuwe opvattingen al op zuilen laten beitelen. Slim van Abrahams nakomeling Mozes om zijn bezorgdheid over immoreel gedrag van zijn stamleden (tja, de Mammon is er nooit echt mee verdwenen) om zijn bezorgdheid om te zetten in de daad: twee stenen tafelen kreeg hij van zijn opperhoofd – naar ons beeld en gelijkenis – en daarmee struikelde de oud-Egyptenaar van de berg af. Hij wist veel, opgevoed aan het hof van een farao, geschoold in HET centrum van de toenmalig bekende wetenschap dat Alexandrië toen was. Alle toen nog mondeling overgebrachte verhalen afkomstig uit – soms – verre windstreken zal hij gekend hebben.

Uit Mozes verhalen en leringen zijn drie grote godsdiensten ontstaan. Nog weten we niet, bijna geen van allen, wat een verschrikkelijke godslastering daarin is blijven hangen. Vroeger wist men niet beter, maar nu weten we toch echt wel dat wij mensen in een heelal wonen waarover we totaal niets van belang weten. Dat we met een Opperhoofd te maken hebben waarvan we hoe langer hoe meer beseffen dat we niets over zijn/haar onmetelijke grootheid en macht weten. Niets weten, begrijpen, ervaren. Zowel op natuurlijk als onder- en boven-natuurlijk vlak.

Blijven we nou echt doorgaan met ingewikkelde uitrekenarijen en gechannelde verhalen om uit te leggen wat “ons” minimale opperhoofdje nu weer allemaal met ons voorheeft?

Besteed de vermorste tijd liever aan een zorg-plan: Hoe vangen we de mensen op die in de komende eeuwen hun Hoop en Geloof (lees steun) op een heel andere onmetelijke Schepper zullen moeten richten! De Liefde, even niet genoemd, lijkt mij persoonlijk evengoed te groeien, met heel kleine stapjes, maar zichtbaar.

Liefde geeft bezorgdheid – ik ben bezorgd.
Groet – Niek”

“On 2 februari 2011 at 16:48 Sophia Dijkhuis said:
[een rijk antwoord, veel groter dan het nu aangehaalde stukje, lees het op haar blog:]

Dag Niek,
Het probleem met ascensie is, dat mensen niet meer willen aannemen dat er dingen zijn, die gewoon waar zijn. Heel simpele feiten. Dus geen nieuwe religie (pfff ECHT niet!!!) (…).”

“On 22 februari 2011 at 10:56 niek1928 said:
Lieve Sophia

Alexandrië, in mijn reactie hierboven, moet natuurlijk zijn Memphis. Niet de stad in de Verenigde Staten van Noord-Amerika, maar die in Egypte. Alexander zat in de tijd dat farao’s een slag sloegen naar het ééngodendom, nog in zijn betovergrootvaders verrekijker! Ook die man heeft denkelijk heel wat verhalenvertellers, wijzen en geleerden meegesleept -gezogen op zijn veroveringstochten, een deel van hun mijmeringen kan je denkelijk terugvinden in de Bibliotheek van Alexandrië.

De eeuwenlang voortdurende rondreizen van de vrijgestelde vertellers hebben me in de war gebracht, hieruit was mijn slip van geheugen voortgekomen, mag ik hopen. Ach, beginnende dementie hè! – groet – Niek”
.

“On 22 februari 2011 at 20:37 Sophia Dijkhuis said:
Mooi wat je allemaal weet, Niek! Deel het maar, prachtig!
Tja, Alexander was nou niet echt een mooi voorbeeld voor Griekenland. Ik ben er, Griekse zijnde, niet trots op in elk geval …
En die bieb in Alexandrië / Memphis is al wel een paar keer verbrand geweest, waardoor ontzettend veel wijze geschriften niet meer zijn …
Ach, de wijsheid komt nu weer naar de aarde toe, dus laten we ons toch vooral geen zorgen maken om wat er niet meer is. Er komen weer nieuwe dingen!
Groet, Sophia”

Ik ben druk bezig met tijdslorpende klusjes aan drie dichtgetimmerde “Spaces”. Vanwege langdurige ziekte enzovoort waren de hotmail-adressen en deze Spaces uit de roulatie genomen, tegen mijn zin uiteraard. Dit alles is buiten het onderwerp, dus zal ik maar doorgaan met:

“On 14 maart 2011 at 18:42 niek1928 said:
.
Lieve Sophia,

Sophia, je bent je toch wel bewust van de betekenis van je naam hè?

Ik haal uit je verhaal (22 februari) een stukje uit de laatste regels

“laten we ons toch vooral geen zorgen maken om wat er niet meer is”.

Niet meer is? Dat zou je wel willen. Wat er WEL is!

Dat is het hem nu juist. Het 6 millennia geleden vast goed bedoelde “opvoeden in de liefde” kan intussen niet meer onze “hoop” bedekken. Voor ons mensen, en voor onze nog buiten de materiele wereld dwalende mensengeesten, heeft ons “geloof” een chaos aangericht. Die (synoniemenboek niet bij de hand, dus maar weer:) chaos bestaat in het Nu, en blijft nog wel een paar honderd jaren voortbestaan. Deze chaos IS, in de voortdurende betekenis. Liefde IS, in de zelfde voortstromende zin.

Zoals ik in jouw weblog zie, willen de meeste lezers een nieuwe tijd in. Terecht, vind ik in alle nederigheid. Daar tegenover mis ik de bezorgdheid die ik 2 februari hier geuit heb. Zouden we ons niet met alle macht moeten richten op het rechttrekken van de chaotische verwording? Van de feitelijkheid waardoor miljarden mensen náást de werkelijkheid zijn gekomen? In de zekerheid zijn gekomen, of nog aan het komen zijn, dat er zo gerommeld is aan ervaringen, gevoelens, beleving? Ernaast gezet. Náást echte hoop, náást geloof. Mensen zijn niet gek! Ze voorvoelen dat er een heleboel niet klopt, dat misgroeide verworvenheden op los zand zijn gebouwd.

Niemand, lijkt wel, leeft mee met de steeds onzekerder wordende mens. Met afleidingen van de werkelijkheid, grappen, satyre en negeren reageert het overgrote deel van de mensenmassa nu op die onzekerheid. De mensenmassa van deze wereld, maar niet te vergeten ook de massa van nog dwalende “overgeganen”.

Is dat de weg van liefde voor onze naasten? Ik ben zelf niet meer zo bij machte om er iets aan te doen. Ik herhaal: Liefde geeft bezorgdheid – ik ben bezorgd. – Groet – Niek

P.S.
Te veel weer: het lukt me niet om hierover one-liners te verkondigen. Bemerk jij, of andere lezers, hier of daar nog mensen of groepen die in deze richting denken? Of doen? Niet te zwaar op de hand leven, nog kunnen lachen ook? Ik hou me aanbevolen voor URL’s. /N.)”

De laatste vraag in dit P.S. stel ik ook aan mijn lezers! Of voorgelezen hoorders. – Groet – Niek.
.

2 Reacties op “Tsja, wat is liefde!

  1. Wat een lap tekst om te lezen Niek..maar je hebt gelijk..hier kan je gewoon niet zomaar even een kort antwoord op geven..ik maak me zorgen om de vervlakking in de maatschappij..wat mensen zich laten aanleunen en ermee ingaan..nieuwe tijd..wat voor nieuwe tijd??..we leven NU!!!!..en het gaat voor mij helemaal niet de goede kant op..zou nog véél en véél meer willen zeggen,maar dat lukt me alleen als ik meteen feedback krijg..mooi blog Niek..liefs Caro.

    • Lieve Beminde
      Fijne reactie. En, zoals geschreven, ik heb heel andere dingen te doen che che.

      Ik ben blij dit van jou te horen, ben je toch zoals ik aanvoel. En laat ik nou juist veel moeite hebben met rechtstreekse discussie. Misschien leer ik dat nog…

      In het NU leven, een flink aantal lesjes om dat echt ook te doen heb ik van jullie kant. En dit is geen veer, dus hou je broek aan.

      Shalom Caro – hug – Niek
      .

Geef een reactie

