Kantelt de wereld niet met al dat zware water? Maak een boot van uw auto!

 
[Dit weblog moet vertaald in Spaans, Engels, Chinees en Arabisch.
Voel u vrij om het dan wereldwijd te publiceren,
ik geloof vast dat G’d het u dan zal
belonen met minimaal zeker 
2006 rijen vooruit
in de hemel!
Amen.]
 
Wat mij bezielt weet ik niet hoor, maar zo langzamerhand ga ik me de zelfbenoemde opzichter van de wereld voelen. Kijken de geofysici wel buiten hun oogkleppen? Ik schrik van een bericht van MSN Nieuws van vandaag.  Lees hieronder wat er voor onheil boven onze hoofden en onder onze voeten hangt.
 
Water is zwaarder dan ijs. De aarde draait en heeft een middelpuntvliedende kracht waardoor het gewicht van rotsen en aardekern er voor zorgt dat we een peervormige aardbol bewonen. Nee nee! de aarde is niet een ronde bol!
 

Een van de eilanden van de Canarische Archipel staat op het punt in zee te storten, als gevolg daarvan kan er een giga Tsunami komen. Zoals al in een film is getoond kan er dan een golf van een flink aantal meters water voor overstroming zorgen van de oostkust van Noord Amerika. Ik ga nu even niet opzoeken hoe hoog, maar het zal dan zeker flink klotsen in Wall Street, het hart van onze wereldeconomie in New York.

Aan een kant van het eiland La Palma schoof bij een eruptie van de locale vulkaan – 28°34’N 17°50’W – in 1971 een stuk van het eiland vier meter richting de zee. Wikipedia zegt dat dit deel van de westkant van het eiland in de Atlantische Oceaan kan schuiven. Volgens Horizon, van de BBC, 12 oktober 2000, kan dit bij een volgende eruptie gebeuren met als gevolg een grotere tsunami dan we tot nu toe kennen. Nogal wankele tijdbom dus.

 
Immers.
Als het gesmolten ijs water is geworden zal er door de genoemde krachten een hogere waterstand komen rond dat Canarische eiland, het zal gaan wiebelen en plons…
 
En dan nog iets. Als er meer water in de oceanen ligt móét dat rond de evenaar een zwaarder gewicht veroorzaken. Want door de peervorm zal de plaatselijke zwaarte zich, nog meer dan nu, in de gebieden rond de evenaar concentreren. Vandaar mijn vraag: "Kantelt de wereld niet met al dat zware water". Volle maan trekt het water toch nog verder omhoog? Naast de Noordpool hebben we ook nog een Zuidpool, ik moet er niet aan denken, brrrrr. Maar ik voorzie nu al BREAKING NEWS en voel me bij voorbaat verantwoordelijk.
Mag ik nu al blij zijn met een palmenstrand rond de Veluwe en wordt Californië dan misschien een koude Noordpool of Zuidpool? Ik vraag maar, een flink aantal miljoenen jaren geleden zijn we toch ook al eens gekanteld? Enfin. Hier is het bericht in het Nieuws van MSN:
 
12-12-2006 07:31:19

Mogelijk geen ijs meer op Noordpool in zomer 2040

[Heel saai, het bijpassende plaatje wou deze keer niet als kopie verschijnen, ik heb haast om de wereld te redden, dus kan ik geen tijd vrijmaken om een ander plaatje te zoeken en hier af te beelden.]

SAN FRANCISCO – De kans bestaat dat de Noordpool in de zomer van 2040 ijsvrij zal zijn. Die waarschuwing lieten Amerikaanse wetenschappers maandag horen op een bijeenkomst van de Amerikaanse Vereniging van Geofysici in San Francisco, aldus de BBC.

Uit de laatste gegevens blijkt dat het ijs niet meer krachtig genoeg herstelt van de warme periode in de zomer. Vorige maand was een stuk zee bevroren dat twee miljoen vierkante kilometer minder groot was dan vroeger altijd het geval was, aldus Mark Serreze van het Nationale IJs en Sneeuw Data Centrum van de Universiteit van Colorado.

Volgens een nieuwe studie is het mogelijk dat de Noordpool over drie decennia ijsvrij zal zijn als gevolg van de opwarming van de aarde. ,,Doordat het ijs zich terugtrekt transporteert de oceaan meer warmte naar Arctica. Het open water absorbeert meer zonlicht waardoor het tempo van opwarming wordt versneld als gevolg waarvan nog meer ijs verdwijnt”, zei Marika Holland van de Universiteit van Washington.

5 december 2009 toegevoegd: het stukje oranje tekst hierboven

Zie daar ook wat andere aanvullingen

2 Reacties op “Kantelt de wereld niet met al dat zware water? Maak een boot van uw auto!

  1. Goed blog,Niek..wij hebben twee jaar terug een documentatie hierover gezien op Discovery…zijn ons wezenloos geschrokken…ook Nederland krijgt ermee te maken..hoor.. ..JIJ..politici hierover???,welnee……is voor hen de ver van mijn bed show,lijkt het wel….kortzichtig,dat zijn ze…interessant om te lezen…Liefs Caro.

  2. AMEN…