Inhoud van diskettes redden op stokoude manier

 
Onze computer "MUTS" is al weer gedateerd zegt onze schoonzoon. Hij werkt bij Dell, kan het dus weten en heeft er belang bij dat mensen snel een nieuwe kopen. Meer omzet, meer bonussen of zo.
          Er zijn een heleboek redenen nu, vandaag, een nieuwe pc te kopen, één daarvan is in deze tijd de vervanging van een disketteschuif door een bakje voor een cd of dvd. Maar of dat nu echt een verbetering is? Zoek maar eens op het web, ik zie staan dat cd en dvd-schijfjes soms al binnen twee jaar aangevreten raken: cd-rot, dvd-rot. Je kostbare opslag van digitale bestanden, film en muziek kan over een paar jaar erg aangetast zijn, niet meer te gebruiken. Ook als je er zorgvuldig mee omgaat. Kijk zelf maar met een van de zoekprogramma’s. Jaja, soms zie je belangrijke zaken als je op zoek bent naar hulp omdat je doodgewone kleine diskette kuren heeft.
 
Wij hebben nog gewoon een pc met pentium 4, een laadje voor de cd/dvd en een schuif voor de diskette. En nu blijkt gisteren dat twee diskettes de melding geven: "Is niet geformatteerd", en verder niets voor ons willen betekenen. Ga dan maar eens uitzoeken hoe je de bestanden weer op een werkbare diskette kunt krijgen.
 
Gelukkig heb ik nog een oude Headstart 80286 pc, in de wandeling een "286" genaamd, met een sleuf voor diskettes en zelfs nóg een voor de grote floppies. Op een van die slappe floppies heb ik een jaar of 14 geleden norton bestanden en dos-commando’s gezet waar echt mee te toveren is. Niet geschikt om op supersnelle harde schijven te snuffelen tussen een giga-aantal bestanden want daarvoor bestaan nieuwe versies.
          Mijn foute diskettes stop ik dus in de 286, roep norton utilities aan en kijk wat er aan de hand is, resultaat is evenwel dat ik niets fouts kan ontdekken, ook geen ‘bad sectors’.
 
Dan maar eens kijken of ik met de gewone dos-kreten verder kan komen. Zou diskcopy wat zijn? Nee, dat durf ik niet. Als de kerngegevens in de boot-sector verkeerd zijn, zal dat denkelijk op de kopie ook zo zijn, daar schiet ik dan niets mee op.
 
Indertijd heb ik nog al eens xcopy gebruikt. Jawel, dat moet de oplossing zijn. Op de grote flop met norton staat ook xcopy, dat ga ik gebruiken. Hup pc aan, defecte diskette in de gleuf, dos-commando geven en – fout. Verkeerde versie. Bij gewoon opstarten komt de oude pc in de ms-dos 5.00 versie en dat blijkt niet te klikken met de versie van het dos-commando.
 
In mijn oude hersens duik ik op, dat ik de pc ook in ms-dos 4.01 kan opstarten. Dan moet ik de norton-flop voor het opstarten gebruiken, want daar staan al jaren de vereiste bestanden op om zo te kunnen opstarten.
 
Daarna is het een fluitje van een cent. Een directory, oftewel map, maken op de harde schijf met de naam bee. Straks zet ik de inhoud daarvan over op een lege nieuwe diskette en klaar is kees. Dus: (# is spatie, die moet ik altijd op goeie plekken zetten, dus spaties noteer ik zo bij het opschrijven vooraf.)
 
Achter b:\> tik ik
a:\xcopy#*.*#/v/w/s#c:\bee
en daarna stop ik de verse diskette in de gleuf. Ik tik achter c:\bee>
a:\xcopy#*.*#/v/w/s#b:\
 
Hoera, het schijfje toont in de pentium 4-pc verkorte bestandsnamen, die zijn opvraagbaar en missen alleen de lange bestandsnamen waarmee de inhoud veel makkelijker te herkennen is. Nou, als dit alles is? Dat verhelpt mijn partner morgen wel.
 
Wat zeg ik later bij een nachtkus aan mijn wuveke (partner voor outsiders) voor iets geks? Ik vind dat klooien, terwijl ik niet zeker weet of ik de dingen goed doe, zo "boeiend", ook als het niet lukt. Ik ben verbaasd, na 78 jaar kom ik weer achter iets van mij en meteen flitsen andere oude voorvallen door mijn hersenpan. Ja! Tsjonge, dat me dat niet eerder is opgevallen… En ook, dat het meestal wél lukt.
 
Een Reactie op “Inhoud van diskettes redden op stokoude manier

  1. Hahahahaaaaaa!!!! hebbie ff stoffer en blik??..kan je mij hier opvegen,hihihi…al dat technische gedoe..ik snap er èg geen jota van!!!,gheh,gheh….ben blij dat jij blij bent en ik hoop binnenkort dus iets te lezen van vroeger dat je nu ineens te binnen schiet,kee?????.Gee je wuveke ff knuffie van mij!! liefs Caro.