Lotgenoot-huurders zullen het wel snappen

  
Vandaag was ik liever bij de herdenking van 11 onschuldige mensen geweest. Je weet wel, die van de Schipholbrand een jaar geleden.
           [ 28 oktober: Onderaan heb ik een paar URL’s/adressen gezet
waar méér blogs over de elf onschuldige mensen
en betrokkenen staan. Als het lukt kan je die ook
nog lezen.]
 
Vandaag zowat de hele dag besteed aan het opzoeken van e-mail-adressen van Tweede Kamerleden, een e-mail naar Kamerleden van anderhalf jaar geleden een beetje opgepoetst en wat persoonlijker gemaakt. Ik kwam er vannacht pas achter dat het nu menens ging worden; ik had begrepen dat er vanavond een slot-algemeen overleg van de Commissie voor VROM zou zijn. Ach, journalisten zijn niet altijd even helder als ze over zulke onderwerpen schrijven die feitelijk zo heel ver van ons af staan, en die tegelijk zo heel erg dicht op ons staan. Want:
 
De schoorsteen moet blijven roken. Als mijn huur over een paar jaren de vrije markt moet gaan volgen moet ik echt een plakje kaas minder nemen op de boterham. En precies dat, is wat mevrouw Dekker, nu meneer Winsemius nog gauw even willen bekokstoven. Dan hoeft de VVD tenminste niets ‘zoets’ op huurgebied te beloven (de kiezer zou het niet pikken en op een andere liberale partij kunnen stemmen) en hebben ze die ‘diefstal’ tenminste achter de rug vóór de verkiezingen heheh.
 
Zo zie je, ik moest kiezen tussen twee goeden. Ik koos voor de schoorsteen.
 
Mijn verhaaltje heb ik aan 28 kamerleden gestuurd. Zou het helpen? Zouden anderen ook een mailtje gestuurd hebben? Hier is de inhoud.
 
Onderwerp: Stop Winsemius, hij zit heel erg fout met het nieuwe huurbeleid

Geacht lid van de Tweede Kamer,

Mijn vrouw en ik hebben groot bezwaar tegen het huurbeleid van dit
kabinet. De liberalisering van de huurmarkt laat de komende jaren onze
huur enorm stijgen. Wij wonen al 16 jaar scheef, maar dan zo, dat we
een duurdere woning huren dan we ons eigenlijk kunnen veroorloven,
net omgekeerd dus. Omdat we tegen 1990 geen passende woning
konden vinden zijn we toen in Amsterdam Zuidoost terechtgekomen in
een huis waarvan wij toen dachten dat het een sociale huurwoning was,
hierover valt veel meer te vertellen maar we denken niet dat het er hier
en nu toe doet (Bijvoorbeeld: 1. Woningbouwvereniging "Zomers Buiten"
had een deel van de woningen overgenomen van een
projectontwikkelaar die dit deel, in deze buurt, aan de straatstenen niet
kwijt kon. 2. Dan maar geen auto.) Verhuizen konden en kunnen we niet
omdat er te weinig betaalbare huurwoningen zijn waar we naar toe
kunnen.
Ons inkomen verandert nauwelijks meer, ik (78 jaar) heb een AOW  met
daarnaast een klein pensioentje, mijn vrouw (54 jaar) zit al sedert 1996
in de WAO met een kleine uitkering, want zij had een paar jaar een klein
kantoorbaantje bij de politie. De afgelopen jaren hebben we zelfs wat
minder inkomen – tijdelijk mag ik hopen – omdat indexeringen
achterwege bleven.
Minister Dekker maakte begin februari 2005 schijnbewegingen met haar
concessies, daarna veranderden grenzen van segmenten in de
huurdersgroepen, maar nu blijkt dat waarschijnlijk de extra
huurverhoging voor onze huurwoning gaat gewoon door gaat. Mijn
vrouw en ik zullen al in 2007 daarmee geconfronteerd worden omdat de
WOZ van ons huurhuis net boven de 205 ton grens ligt, we vallen dus
net in het overgangsgebied en hebben uitzicht op toekomstige tijden
waarin de huur de markt gaat volgen: liberalisatie.
Tenminste als u daar geen stokje voor steekt.
Als fatsoenlijk burger, die vanaf zijn veertiende heeft gewerkt, heb ik er
recht op tegen betaling van een fatsoenlijke huur te wonen. Ik heb 6
1/2 jaar bij de Koninklijke Marine gediend tot in de "stand" vergelijkbaar
met matroos eerste klasse, daarmee onze rechtsstaat gediend, ook in
Oost en West. Daar dient een rechtmatig handelen van de Staat
tegenover te staan. Vanaf 1953 tot pensionnering in 1993 was ik in
betrekking bij het A.N.P., ook aan dit feit meen ik recht te mogen
ontlenen fatsoenlijk behandeld te worden door onze regering. Mijn
vrouw is vanaf geboorte lijdend aan een zeldzame huidaandoening over
het gehele lichaam, met blaarvorming, hiervoor is dagelijks baden en
zalfverzorging noodzakelijk. Het kantoorbaantje dat ik al vermeldde, was
een toppunt van wat zij in banen heeft mogen werken, in een van de
zeldzame perioden van haar leven dat zij in staat was buiten de deur te
werken.
Ik verlang van u:
S t e l   d e   p l a n n e n   v a n   d e   m i n i s t e r   a f ,  omwille van
mijn recht op een betaalbare huurwoning, en ook omwille van het recht
daarop van mijn kinderen en kleinkinderen. Practisch nu…!: til de zaak
over de verkiezingen heen, wél zo eerlijk. Een andere mogelijkheid,
verhoog de ondergrens van het overgangsgebied in Amsterdam
aanmerkelijk, de zaken liggen hier zó anders! Ik heb onder andere me
uiteraard op de hoogte gesteld van ‘maatwerk’ en wat dies meer zij.
Maak, ook voor anderen die in de raarste situaties (on-)terecht dreigen
te komen, een eind aan de strapatzen die minister Winsemius – in
opvolging van mevrouw Dekker – moet uitvoeren van ministerie en
regering. Ik ben er vrij zeker van dat ze ook alleen maar pionnen zijn
van een corrupte bende. En dit laatste daarnaast nog weten ook, in
wezen iets om meelij mee te hebben.
Breng minister Winsemius op andere gedachten, hij zit fout met zijn
huurbeleid!
In hope met vriendelijke groet,
Niek (achternaam en zo) en Marjo (achternaam en zo)
 
Zo, kunnen jullie eens zien waar ik me af en toe mee bezig hou. Lekker belangrijk. Lekker naïef.
Mijn vader zou zeggen: Laat hem maar schuiven met zijn bek over de straatstenen.
 
Tot ziens!
 
———-
28 oktober bijgewerkt
wat bovenaan na
de eerste regels
zwart is opgemaakt
&
wat hier volgt:
 
Bij dit webverhaal passen nog twee andere adressen:
[Voor mij nog even vraagtekens: wat gebeurt er als iemand
die URL’s/adressen intikt? heheh. Zie maar. /N.]

 

2 Reacties op “Lotgenoot-huurders zullen het wel snappen

  1. Lekker naïef?????…he-le-maal niet!!!!.Ik vind je brief bloed-scherp!!! en ik hoop,dat héél veel meer mensen zo,n aktie hebben ondernomen!!!!.Het gaat absoluut de verkeerde kant op in Nederland met de huren en liberalisatie!!.Ik ben héél benieuwd..óf..en van..wie..je iets terug hoort,Niek!!!!.
    Fijn weekend,liefs Caro.
     
     

  2. Pfff… knap hoor Niek je uithoudings-vermogen jegens hun:
    Oost-Indische doofheid in de 2de kamer!
     
    Ik wens je boel sukses en groetjes van ons,
    dikke knufkuzzz…