Engelen, regen, zondvloed en religie

[Nog in bewerking!]
 
[blauw][normaal][vet]Over gevallen engelen, de zondvloed en religie
 
[groen] Een tijdje geleden overviel me een fantasie over het ontstaan van de mening dat er minstens één duivel zou zijn, ergens. In het Gastenboek van mijn lieve Space-vriendin "De Beminde" schreef ik haar er over. Van belang was het volgende: [hiervóór: groen]
 
[blauw] (…) mijn beschermengel op mijn rechterschouder (voor de kijkers dus links) en de idem op de linkerschouder.
Die engel links (voor jou rechts) is meer een aardse engel. De laatste tijd zie je wel eens reclames voor een soort boter, geloof ik, waarmee de hemelse boterhammen kennelijk besmeerd worden. Een en ander bracht me op het idee dat die oude verhalen over gevallen engelen misschien terug te brengen zijn op een ongelukje bij de catering in de hemel.
 
Ik fantaseer dan dat 50.000 jaar geleden het hemelse gepeupel had gezien dat op aarde de mensen een lekker broodbeleg hadden. Veel meer dan de appels kende de mens nog niet – dat zou wel eens kunnen kloppen met dat verhaal over Eva, toch? Goed, ze zagen dus dat de mensen een soort boterhammen aten, dik de boter erop (zei mijn moeder altijd) en daarop nog eens twee eetlepels appelmoes. Jij en ik weten natuurlijk dat je boterhammen met appelmoes heel voorzichtig moet hanteren want zo’n boterham is loodzwaar. Maar de lekkerbekkerige engelen hadden er niet zo bij stilgestaan dat die zware appelmoes dan ook in hun buikjes een flink gewicht had. En vóór dat ze wisten wat er gebeurde stortten er een paar, zo oeps, uit de hoge hemel op aarde.
 
De mensen van toen waren heel bij de tijd, wel te verstaan bij hun tijd. De snuggerheid had 50.000 jaar geleden nog heel veel ruimte om op te bloeien, de mensen van toen schrokken reusachtig van de grote vleugels en zo, ze werden nog banger en angstiger dan ze al waren (van slangen en zo).
 
Toen zei een vrijgestelde (je had toen ook al mensen die hun handen niet konden laten wapperen en dan maar de boekhouding bij gingen houden of tovenaartje gingen spelen), een vrijgestelde zei toen: Deze gevallen engelen zijn duivels, maar ik zal de Schepper bidden dat ze ons geen kwaad zullen doen. Aan al dat bidden viel trouwens op den duur een goede boterham te verdienen.
 
Ik zie mijn aardse engel dus als zo’n uit de hemel gevallen engel.
 
De woorden die ‘mensen’ voor haar/hem/het bedacht hebben erken ik gewoon als praatjes van de mensen, eigenlijk leugens, omdat niemand, maar dan ook niemand, de hele waarheid weet.
 
<<< Ja, hallo, gaan we een beetje filosoferen? >>>
Nee dus. Je snapt de rest wel. [eind blauw]
 
[groen]Vandaag.

Uit het voorgaande blijkt wel een beetje wat ik denk, voel, ervaar en fantaseer. Schrik dus niet van het weblogje dat ik vandaag maak.
 
[blauw]Op deze zondag dat de weerdienst verwacht dat er weer een zondvloed over ons heen komt van misschien wel 5 centimeter, vind ik het heel passend om eens een ander element uit de heilige schriften te bekijken dan de vertelling over de zondvloed. Het verhaal leert ons best wel wat. Gelukkig zal het vandaag niet zo nat worden dat we een Ark nodig hebben om ons te redden van verdrinken.
 
<<< Een ander element? Waar heb je het over? >>>
Gewoon: een onderdeel van Bijbel en andere heilige boeken.
<<< Wat dan? >>>
De godsdienst, de religie, en wat dat werkelijk betekent.
<<< Lijkt me saai man! >>>
Oké, je hoeft niet door te lezen hoor!
 
Mijn schoonzus, kersverse weduwe, belde ons zojuist op. Sinds de begrafenis van mijn broer half mei hadden we geen contact meer met haar gehad. Mijn liefste en ik zitten al een paar weken op te hikken tegen een gesprek met haar. Na een klein koetjes en kalfjes gesprek over het weer dat we vandaag gaan beleven heb ik haar uitgelegd dat ik al dagen ervaar in een valkuil te zijn geraakt. Een valkuil die ik niet voor mezelf verwacht had. Bij omstandigheden in de werkelijke wereld en op het tv-scherm had ik de laatste jaren echt iets van: zoiets zal ‘mij’ niet overkomen, ik neem in zo’n soort moeilijke situaties gewoon contact op. Ik vertelde haar: nou dat was dan een bla-bla opvatting van me, de laatste weken heb ik er pijnlijk tegen opgezien om jou te bellen. Ze antwoordde heel nuchter dat we ’t allemaal weten, dat mensen het er moeilijk mee hebben.
 
Ze had na het overlijden van mijn broer in oude koffertjes en zo nog wat gevonden wat ik wel leuk zou vinden. Hij had dagboeken geschreven, ook in de tijd dat hij voor de Nederlandse Militaire Missie in Indonesië in Surabaya (jawel, 1951!) administratieve zaken afwikkelde. In die periode kwam ik daar in het kader van de N.M.M. ook, maar dan om mijnen te vegen op een paar verdachte plekken rond een paar eilanden. En zo gebeurde het dat wij broers, de een bij het leger, de ander bij de marine, samenkwamen op zijn woon- en werkadres, naar een zwembad gingen, een bioscoopje pikten, de stad in gingen, kortom contact hadden met elkaar – aan de andere kant van de wereld.
In alle spontaniteit na de vondst van bedoelde bladzijden in het dagboek belde schoonzus nu naar mij om me dat te vertellen. Na de babbel tussen ons gaf ik de telefoon over aan mijn geliefde. Ik was van slag: nooit eerder heb ik haar koffie gegeven die gezet was met lauw water heheh.
 
Zij spraken er onder meer over dat iedereen wel 120 wil worden. Toen wist ik ineens dat een van de ‘aantrekkelijkheden’ van veel religies de belofte is, om de dood te beschouwen als een drempel naar het eeuwige leven. Waar? Onwaar? Maar ik weet al heel lang dat religie voor mij heel echt van belang is. Nou begrijpen de meesten onder ons dat religie ‘godsdienst’ betekent.
 
En weer snelt de al eerder in één van mijn blogs (13 mei 2006) genoemde computerhandelaar en nieuwe-tijds-denker Luc Sala me te hulp. In mijn woordenboek betekent religie alleen godsdienst, maar ik herinner me ooit ook de grondbetekenis te hebben gehoord – die vertaalde Luc  loepzuiver, zoals ik me ook vaag herinnerde:
 
" (…)JE VERBINDEN MET HET ANDERE, HET BUITENZINNELIJKE, HET HOGERE (…).
Uit zijn column voor Weekblad De Echo van 21 juni haal ik nog aan: (…) de IK-GIJ relatie met de buitenwereld (…).
In die zin vindt hij zichzelf religieus. Ik ook.
 
<<< Waarom vertel je dit allemaal hier Niek? Wil je soms mensen ontkeren? [begraven-ontgraven; bekennen-ontkennen; bevrachten-ontvrachten, bevlekken-ontvlekken, bekeren-ontkeren.] >>>
Nou, eigenlijk zit het misschien zo. Ik wil een beetje gaan meten aan mijn wasmachine, er is alweer een onwillig contactje, hopelijk dezelfde van een paar weken geleden. Ik schrik een beetje terug van al dat werk
want het zal een dievenklus zijn. Als ik nou eens lekker een blogitem maak kan ik er nog niet aan beginnen. Dan heb ik tijdelijk geen ellende.
<<< Wou je zeggen dat je wél plezier hebt van al dat schrijven hierboven? >>>
Ja, dus.
8 Reacties op “Engelen, regen, zondvloed en religie

  1. Hahahahaaaaa!!!!…oh,oh,oh….kan ik toch lachen met jou..
    Maar ff serieus..die valkuil..tja..zo zie je maar..is  een onbekende kant van je..weer iets geleerd..over jezelf..
     
    Deze"beminde" geniet enorm van de jou zo eigen humor..toch weer..op het eind..gaat verdikkeme die wasmachine repareren,Niek!!!,liefs Caro.

  2. Niek straks achter de wasteil ,
    met wasbord?  ;))
    of toch eerst maar een poging tot reparatie?
     
    Ook leuk Niek
    een blog wijden aan je gekunstel
    van je wasmachine lolll…
    groetjes en knufkuzzz!

  3. Hello Niek
    Always when I read one of your entries I must read slow hehe because I understand some of it. How are you doing I hope you are ok. Its very cold down here In Melbourne we are having a very cold winter but we are keeping warm
    Love
    Yolanda

  4. Hi Niek. Just stopped by to say hellooooo

  5. big smile….wat ben jij toch een uniek mens.Nu snap ik hetgene je bij mij tikte…:)
    Je schreef dit stukkie  al een hele tijd terug wil dat zeggen dat je wasmachine nog niet klaar is….
    Hier drupt de regen en verkwikt alles wat er is…:)…misschien tijd weer voor een nieuw logje , een diepe mijmering met een onverwachts einde?
    keep goiing niek ..namaste;)
     

  6. Hey hey mops,
    gheheh..soms moet ik de dingen die jij schrijft ..2x lezen..maar da\’s dan ook wel de moeite waard hoor..
    en zo zie je maar dat uit iets verdrietigs..toch iets moois kan komen..een wijze les..of kennis van zaken..verlies is nooit makkelijk.
    hoop dat alles verder lekker met je is en je wuveke ook natuurlijk!
    rest mij jullie een hele mooie zondag verder te wensen!
    KnufffKuzzz..Diaan..

  7. hey hey mops..
    gheheheh…wa bende ook een lekkere vent hè…gniff!
    Ze zeggen toch ook wel \’toeval bestaat niet\’..nah..daar ben ik het dus helemaal mee eens..je noemt het \’zweverige zaken\’…helemaal niks zweverigs aan!
    Sommige mensen ontwikkelen meer van hun hersens dan anderen..en anderen noemen dat dan \’zweverig\’..er bestaat wel degelijk zoiets als thelepatie..
    en ik heb dat heel vaak..al van jongs af aan heeft het \’spirituele\’ mij geboeid..heel normaal voor mij hoor..gniff! Ik heb het heel vaak met mensen..
    dan denk ik aan ze en dan bellen ze me of komen langs..thuis of op mijn site..gheheh..niks vreemds voor mij..vaak weet ik ook wat mensen willen
    zeggen..en zie aan mensen heel snel hoe ze zich voelen..pijn en verdriet is meestal een van de eerste dingen die ik waarneem..vreugde is vaak van
    mensen hun gezicht af te lezen dus dat kan iedereen wel..gheheh..enneh..je bent NOOIT TE OUD OM TE LEREN! Ik ben er juist van overtuigd dat mensen
    die zo\’n lang leven achter de rug hebben ..de gave juist nog meer kunnen ontwikkelen dan ons jongelingen! Dus vrees niet..en voel..
     
    Wat je wuveke betrefd…mooi k*ut dan..kan me echter wel invoelen hoe zij die warme tijd heeft door moeten maken..voor mezelf was het ook een regelrechte ramp..jouw beschrijving van haar lichamelijk welbevinden (of eigenlijk niet)..komt zeer dicht bij mijn gevoel tijdens die hitte in de buurt!
    koude douches en coolpacks hebben mij regelmatig ook verlichting gegeven..en je gedeist houden..meer kun je soms helaas niet doen!
    Ik ben dan ook blij (voor mezelf en ook voor je wuveke) dat de temperaturen dan nu eindelijk eens een stuk aangenamer zijn..even bijtanken..
     
    En idd ik heb zeker niet het achterste van mijn schrijverstong laten zien het afgelopen jaar..zwaar onder de indruk was ik van wat me vorig jaar toch allemaal op mijn medische pad was gekomen..en opletten dat het niet al te negatief word voor den lezers is toch wat me door diverse dierbaren op  het hart is gedrukt..posietief blijven is mijn overlevingssleutel in het leven..als ik dat niet doe dan kun je me wel opsluiten..word ik gillend gek van de onzekerheid die o.a. mijn hersenaandoening met zich meebrengt..gelukkig heb ik nu de revalidatie eindelijk op de rails..hoe en waneer precies..moet ik nog even afwachten..
    maar ik denk ook dat er een hoop positieve dingen uit voort zullen komen..!
    Thnx voor je reactie mop..
    Rest mij jullie nog een hele mooie dag verder te wensen!
    Dikke KnufffKuzzz..Diaan..

  8. What have you been doing this weekend. I didnt do much of anything hahaha. This was a weekend of rest for me. I hope for you too, sometimes we need nothing else but rest.
    Have a good day/night
    Love and Hugs
    From
    Puddle and Yolanda