4 Uren Rouw en Ontkenning

 
EEN BIZARRE AVOND
 
Vandaag ging ik na het avondeten om 7 uur mijn Grote Dut doen. Ik heb mezelf namelijk wijsgemaakt dat mijn lijf bij het verteren in de maag van kroket, kaassoufflés (hoe verzin je het, ik zou toch gewoon soufflees schrijven!, enfin), patat frites en schaaltje rabarber (is dat wel groente? ik kan het niet zo gauw bij je vinden Voedingscentrum!), ehm, waar was ik… bij het verteren toch flink wat meer bloed in de verteringsorganen nodig heeft dan op de rest van de dag. En vooral: dat de bloedvoorziening van mijn denksysteem dan op een lager pitje staat. Vandaar het slaapje. Ik weet het niet hoor, maar de meeste van mijn ouders, ooms en tantes deden altijd een dut na de hoofdmaaltijd, dus ik weet niet beter. Misschien ben ik de enige die na de warme hap zich een tikkeltje suffig voelt. Nou, dat kan ook.
 
Anders wil ik nog wel eens naar documentaire-achtige programma’s en reportages kijken voordat ik naar hogere oorden vertrek, maar vandaag vond ik heel beslist: Nee, ik wil niet om half acht zien dat die blikken dame inderdaad de weg op mag gaan naar het Minister Presidentschap.
 
Na de dut at ik de rest van mijn eten: maakte van twee volkoren beschuiten, een half bakje rabarber en vanilleyoghurt en wat suiker een heerlijke afsluiting van het avondmaal. Daarna vermeed ik de televisie als de pest, maar kon in het voorbijgaan niet vermijden dat ik een feestelijk glunderende (want winnares?)kandidate voor het lijsttrekkerschap zag praten met een aanbiddende reporter. Helaas of gelukkig luistert mijn geliefde op háár geluidsniveau en kon ik niet horen wat er zo plezierig en vrolijk kon zijn aan de situatie die zij met de aanbidder besprak. Ik deed wat klusjes, bekeek wat dingen die naar de zolder moesten, maakte de zoldertrap vrij om er overheen te kunnen lopen. Ik dacht onderweg heel somber dat ik nu wel een zwarte wimpel aan de vlaggestok kon hangen, of misschien een zwart lintje om mijn mouw binden. Ik piekerde me suf met vage (de leeftijd hè!) vlagen van hevig denkwerk.
 
Die Amerikaans aandoende lacherigheid, gestuurd door haar P.R.-hulpje, leek die nou wel of niet op die van de vaderlijk lachende strenge man? Eng hoor. Tsja, méér kan ik hierover niet zeggen. Ze snuffelen tegenwoordig ook bij mij in mijn blogjes, dus moet ik me kalm houden.
 
Nou ja, die dozen moesten naar de zolder, en met behulp van de zeer geprezen traplift had ik er al gauw een paar op éénhoog en vervolgens op zolder. Zóóó, nu ben ik klaar om mijn wuveke in te stoppen, ik hou van je en welterusten uit te wisselen en als een soort gebed haar toe fluisteren toch vooral energie naar zich toe te trekken vanuit hemel en aarde. Daarna nog een klein halfuurtje wat troetelen aan haar voeten, in de vrije variant van voetreflexologie die ik gebruik, iets wat ze heel ontspannend vindt werken.
 
Toen was het half twaalf, zo, even kijken wat het nieuws op teletekst laat zien. Eens moest ik toch door de zure appel heen bijten. En wat denk je! Een meneer is lijsttrekker geworden. Vier uren in rouw gezeten, voor niks. Vier uren ontkend dat ik me wel móést neerleggen bij de zwarte uitkomst, bij de eerste stap naar het volmaakte tijdperk van ‘regel is regel’, ‘wet is wet’. (Ik was pas twee toen een andere persoon zo’n akelig geschiedenistijdperk aanving. Níét met volmaakte afloop dus, hah!, maar wat een bloed, zweet en tranen had dat gekost…) 
 
Alle voorzichtige en angstachtige gedachten en gevoelens waren voor niets geweest. Hoera!
 
WAT EEN OPLUCHTING 
 
3 Reacties op “4 Uren Rouw en Ontkenning

  1. Feminiene ego van Niek - Ik ben Fien

     
    Hi Niek
     

    Leuk hoor, die opluchting. Maar ik stoor me vreselijk aan dit zinnetje:

     
    "Zóóó, nu ben ik klaar om mijn wuveke in te stoppen, ik hou van je en welterusten uit te wisselen en als een soort gebed haar toe fluisteren toch vooral energie naar zich toe te trekken vanuit hemel en aarde."
     
    Ik ben wél niet geïnteresseerd in de precieze details van je liefdesleven, toch stoort het me als vrouw vreselijk dat je niet eens moeite doet om op te schrijven of jullie dan ook gekust hebben. Een nachtkus is toch als een snor zonder zout? En je hebt niet eens een snor! Ik kan dat weten. Dus.
     
    XXX van je toegewijde Fien
     

  2. Goh….je heet toevallig niet….Caro????.Ik heb net zo het gedoe ontlopen..als jij..wilde ook niet horen,dat.. het kreng.. gewonnen had..pfffff..hoorde het laat op de avond..enorme opluchting..gheh,gheh,liefs Caro. 

  3. Did you ever get your 7 virgins?…lol
     

    Hey wanna vote for me?
    That would be Hot!
     
    Here\’s how it works…
    In order to have your votes count you must place a vote for someone in each of the 3 categories. Here is what I picked but you can choose anyone on the list there.
    Shannon- Most Friendly
    Wayward Bill- Most Diverse
    Tim-Best Music/Videos
    Heres where you go to vote-
    http://spaces-hall-of-fame.spaces.live.com/