Vliegen

Sterke wind in de rug zorgt dat ik de piepkleine regendruppeltjes niet voel die voortgejaagd worden.  Aan het eind van ons straatje laat ik Bärbel los. Kan hij op het nog niet ontkiemde gras op de strook langs het "sierwater" zijn grote en kleine plichten doen.

Draai me om en voel spetterdespet op mijn gezicht. Paraplu opsteken dan maar, dat kan ik, ook een supergrote paraplu in een grote storm. Baleinen verpletteren bijna mijn bril en ja hoor, het lukt. Komt de buurman aan met zijn golden retriever, heeft natuurlijk de plu al op. En alles gezien.

<Wou je gaan vliegen, vraagt hij grappend>.
Ik, veel te vaak te serieus: "Nee, dat doe ik alleen in mijn dromen!".
<Meen je dat nou?>
"Ja, droom jij dan nooit dat je vliegt?"
<Nee.>

"Nou, ik wél, dan ben ik zó omhoog". Ik hop even met beide voeten. "Dan hop ik zo omhoog en hup, zit ik tegen het plafond. Buiten vlieg ik nog hoger. De mensen rondom vinden het maar raar. Maar, heel vreemd, niet héél raar, alsof het toch er een beetje bij hoort, dat vliegen."

"Jaap", zo heet hij, "ik denk wel eens, waarom droom ik dat? Kijk, dat zit misschien zo. Ik ben een superintelligent en séér bekwaam (ik hou van Wim Sonnevelt) iemand, en zo slim dat ik het aan niemand laat merken. Ik ben daar voorzichtig in, stel je voor dat ze me een hoogvlieger noemen. Dus vlieg ik alleen maar in mijn dromen. Die dromen van hoogvliegen zullen daar wel vandaan komen, snap je?"

Jaap is een heel aardige buurman, hij snapt het. Hij zal toch niet die buur zijn die aan andere buren vertelt dat ik niet helemaal… .

Aan de overkant van onze tuin woont een jonge vrouw die me vorige week vertelde dat ik in de buurt niet helemaal… .
Nou, wat dan nog? Sinds de Provinciale Psychiatrische Inrichting de patiënten de straat op heeft gestuurd wonen we toch overal tussen de zogenaamd normale mensen?

2 Reacties op “Vliegen

  1. Leuk bloggie Niek…
    en ja… ik droom ook welles dat ik vlieg,
    heerlijk zonder \’lekke\’ banden te krijgen…
    zweef ik door de straten en ja…
    muh hond kon toen ook vliegen,
    alleen niet zó handig met zijn \’grote\’-boodschapjes!
    WHAHAHAHAA…
    en de paraplu was niet zo handig…
    of wel?
    Je zal maar in de gracht landen hé…
    dan hopen dat de \’plu\’ onderste boven mij opvangt…
    LOLLL…
    héérlijk die dromen!
     
    En laat de rest maar denken dat je gek bent…
    ze zijn zelf misschien géén haartje beter!
    D\’r zijn meer gekken buiten het gesticht…
    dan erin!
     
    Roddels van overburen nooit geloven,
    vaak jalouzie…
    misschien zou ze wel willen dat je haar man was…
    DEUKKK!
     
    Hee Niek,
    fijn lang weekend hé en morgen Hemelvaart…
    trek je vleugels maar alvast aan!
    Gaan we samen?
    LOL!
     
    Lieve groetjes en knufkuzzz…

  2. dying2die

    hey Niek .. hows u .. long no see hope things r kool with u .. Blessings