En dan hou je je bek dicht!

 
Eigenlijk had ik pastoor, dominee, goeroe of rabbijn *) moeten worden. Nou, dan zou ik heel wat ruimte nodig hebben gehad om een geestdriftig pratende herder van gelovigen te worden. In oud-spraak: ik praat niet goed genoeg. Ik bén helemaal niet zo’n prater, niet goed geleerd of zo, en als ik al eens voorbij kom aan de mond vol tanden schiet ik te vaak onbehoorlijk door. Dan ga ik overdrijven, hard praten en wilde ogen opzetten, duidelijk bang niet geloofd te worden, niet serieus genomen te worden, niet gehoord te worden.
 
Hoe kom ik dan op dat herders-idee? Omdat ik vaak zoveel dieper inga op kanten van het leven waar een ander al lang niet meer bij stilstaat.
 
Was er dus zaterdag een kleurige oosterse meneer op de teevee die het begrip karma even uit de doeken deed. Met zijlijntjes, indelingen en kwaliteiten van minstens 2 verschillende richtingen waarin karma opgedeeld zou kunnen worden. Whoe whoe whoe – teveel teveel teveel. Te taai voor mijn ongedurige tijdopvatting, ik keek en luisterde dus maar een minuut of tien, nog lang voor mijn doen. Een uurtje later schoot mij een opvatting door het hoofd: klaar, vaag klaar, maar klaar.
 
Ik vond dat ik de kern van zijn verhaal eigenlijk kon samenbrengen in één ‘beeld’. Dat een ‘warm hart’ genoeg is.    
 
Prompt krijg ik ’s middags de andere kant van dit beeld. Ik sta bij de groenteboer en hoor een moeder en een dochter met elkaar praten. Ik ben té nieuwsgierig, ik luister wat ze bepraten. Het gaat over buitenlandse kledingmode. En over het gevoel niet alles te kunnen zeggen tegen mensen die een prachtige harmonieuze combinatie hebben weten te vinden tussen de kleding aan hun lijf en de doek om het hoofd. Waar je tegen zou willen zeggen ‘Wat ziet u er prachtig uit!’ En de moeder praat verontwaardigd over haar blokkade, dat je vandaag de dag niet zo maar, met jouw warme lach, iets aardigs tegen iemand kan zeggen.
 
Waarom kan dat niet? Er zijn zoveel redenen. Andere mensen zijn soms niet zo spontaan als jij bent, dat kan je een beetje aftasten. Maar in deze tijd komt er nog iets bij: Vrouwen met bedekte haren worden al door zoveel mensen aangesproken. Meestal moeten ze zich dan verdedigen. "Wat vind u van de bomaanslagen?" en andere publimediatruken voor het maken van sappige reportages. Als je tegen haar zou praten verwachten zij eigenlijk meteen al dat jij haar ook zoiets zal vragen.  Kwaad, beledigd of op zijn minst bedrukt dat zij betrokken worden in zaken waar zij zelf al zo’n moeite hebben. Jouw ‘warme hart’ komt dan bij haar – onterecht – al gauw over als afstotend. Van zoveel anderen hebben ze verhulde of onverhulde kritiek gekregen, soms met woorden, vaker door oogopslag, rug toe keren en zo. En jij houdt dan weer rekening met de ontstane gevoeligheden. Het resultaat: je zwijgt, je goedbedoelde complimentje verdampt in de lucht, komt niet over je lippen.
 
Eigenlijk … eigenlijk zijn we gegijzeld door de situatie van deze dagen. Ik vind dit droevig hoor. Gelukkig (?) zijn er genoeg leuke dingen om mezelf af te leiden van zulke zwarigheden. Blogje schrijven bijvoorbeeld, ha!
 
*) rabbijn worden? Dat kan niet! Oh nee? Een dikke 40 jaar geleden ontving mijn buurman brieven van een Joodse religieuze groep in Den Haag. Hij had van iemand het adres gekregen toen hij erover gepraat had dat hij Jood wilde worden. En ja, hij kon bekeerd worden, gewoon een cursus volgen. Mijn simpele mening: dus ook rabbi worden.
 
8 Reacties op “En dan hou je je bek dicht!

  1. LICHTPUNTJE

    Haaaaaaaaaaaaaa, jij niet kunnen praten Niek?Je vind overal toch een antwoord op?Discuseren is iets anders dan praten, je had een prachtige herder kunnen worden, wie weet hoeveel zieltjes jij je nog kon redden, zodat ze nu ruggegraat hadden en tegen al dat geweld tegen konden?Dat van dat vrouwtje zullen we denk ik wel allemaal even moeten slikken om een passend complimentje te geven, idd. niet iedereen is een terrorist of familie van…maar het is zo véél wat nú oms ons heen gebeurd!Logisch jouw reaktie tegenover hun…Ik geloof ook dat een deel hopeloos toezien op dit gruwelijke tijdperk wie wij allemaal proberen te overbruggen…Maar volgende keer Niek, nieuwe gebeurtenissen nieuwe kansen!Ik geloof heus dat ze niet erg vonden je complimentje in de wacht te slepen als je er maar een goed gevoel over had…Liefzzz en knuffelkuzzz…

  2. hehe dat grappig was! vorder en cheer omhoog:) De "leeftijd is een kwestie van mening over kwestie. Als u niet let op, is het niet."van belang Ik gebruikte een vertalersprogramma dat niet lauht bij me! neem zorg en dank alot vredehehe that was funny! come on and cheer up :)"Age is an issue of mind over matter. If you don’t mind, it doesn’t matter."I used a translator program so don\’t lauht at me! take care and thanks alot peaceHope!

  3. me Loling!!! I\’m online so I response as quickly as I could ;). Emmmm, so u recommend that I have 2 stick in English! intresting hehe well I\’m trying my best to make ppl get me as well as possible u know ! & I asked u to do not laugh at me & u just did poor me :(~. but let\’s look at the shining side of the story I made u laugh! ok ok I\’m just kidding best wishesHope!

  4. Morning! I was sleepin\’ while u r publishin\’ ur comment ;).. my best spoken Lan. should be Arabic as I\’m an arabian girl! & the 2nd must be English as there is no third Lan.! hehe but why u did ask that :)* * (\’ "" () Bye* (" (\’o\’, ) Bye* (") (") (,,) * *Hope!

  5. Heb echt geen flauw idee waar Wolsum ligt! Dat kan ik natuurlijk wel opzoeken, maar dat is irrelevant

  6. hehe niek well I don\’t use dictionary to translate from arabic 2 english or even vise versa dear. I used it 2 translate from english 2 dutch 2 make u get me & I know u said it was funny which means u did laugh at that <— a conulsion 😉 & often time I use a slang not the formal english, u know am kool 😛 but am tryin\’ 2 b formal 4 u ! my study is in english no one arabic letter! so after that I guess I have not 2 use a dictionary that much .*huggies*Hope!

  7. Hello! well I just represent myself so at my place it\’s ok with hug 😉 my 1st exams just have been started so am little busy ttulpeaceHope!

  8. Geen prater niek?…vind alles wat u/jij..zou niet meer u\’en..weet het….toch aardig hoor…en de goeie woorden? wat zijn nou woorden, mensen moeten niet alles zo opblazen en wat meer met elkaar spreken in plaats van elkaar voorbij lopen en over elkaar denken…tja mijn mening..ben ook geen prater denk iik…of toch wel?..praat teveel zegt men..praat over alles, heb overal een mening over..tja praat met echt iedereen..Nederlander, Medelander..maakt dat wat uit dan? mens is mens toch?,…en vind jou een prachtig mens hoor…zo oef ik heb gesproken ahhahahahaaGroetjessssMarina….