blijheid luchten

 

In het holst van de nacht 100 2e Kamerleden verblijd met een verhaaltje, dat ze minister Dekker niet moeten steunen met haar "nieuwe huurbeleid". Zij zegt dat als mijn huur, en die van mijn kinderen, te hoog wordt we maar "moeten omzien naar een andere woning". Kartonnen dozen en containerwoningen zijn inderdaad goedkoper en beter verkrijgbaar, maar goedkopere woningen krijgen we in Amsterdam alleen na 6 jaar wachten. Ik ben blij dat ik tegengas kan geven op deze manier.

O, ik ben zo blij, zo blij, dat mijn neus van voren zit en niet opzij. Mijn hotmail overwonnen! Weigerde 100 adressen tegelijk te verzenden, riep "fout", plaatste spatie tussen de komma en elk volgende adres. Zo lukte het dus niet. Lijst in 3-en gesplitst. Op mijn oude computer met ouderwetse Norton Utilities alle valse tekens uit de lijstjes gehaald, kopie geplakt in BCC, en – ziedaar – alles goed kunnen verzenden. Maar wel laat laat laat laat laat.

Om 10.30 met de blote poten op het kouwe zeil, het was vannacht ook zo laat geworden…… Ik begon heel blij de nieuwe dag met een  zelfgemaakt gedichtje, noem het voor mijn part een polderhaikoe (voor de kenners: geeft melk).

Half elfje
half elfje
en daarom
vliegt zij
scheef.

En ooo, wat ben ik blij! De goochelzoekers vinden veel in onze weblogs. Antichrist is nu ook wereldberoemd geworden. Nu Abbu Jaja nog! Maar wie zijn dat dan? Dubbelplus ongoede blije commentators op mijn space, ook wel: onblije speesmaatjes van me.

Blij. Dat ik nu kan stoppen met mijn bericht, de hond kan uitlaten – en nog wat.

…Tsjees man, heb je niks beters te doen?…
<Ja, en toch ben ik blij dat ik mijn hart even heb kunnen luchten>
…Met weinig tevreden hè?…
<Ja, en daarom ben ik ook gauw blij.>
…Je bent nog het blijst dat goochel je gevonden heeft hè…
<Nee, je raadt verkeerd – daaahaaag>

/niek1928/

Aanvulsel: Een mens kan ook niet een uurtje ophouden met tikken,
ik was zo lekker bezig en op corrigeren na klaar.
Even ander belang in huis, stoppen, Space op scherm.
Terug: Foetsie. Space van scherm verdwenen.
Ik ben blij – op een heel andere manier – dat ik opnieuw kan beginnen…., Ggrrr!

<blote poten op het kouwe zeil>, klopt niet helemaal. Ik zoek met lodderige ogen of het matje voor mijn bed ligt, en plant dan de onderdanen daarop. Ik moet bij het zien van dat matje vaak blij denken aan Bilal Ay en zijn vrouw Miyase na de gezinshereniging. Hij had al 7 jaren spuitwerk gedaan bij Ford, kon na die tijd woning boven me krijgen, deelde huur met zwager, liet zoontje overkomen en later ook vrouw en dochtertje. Lieve mensen. Ik zei dat ik een klein kleedje van 30×30 cm mooi vond en meteen gaf Miyase het aan me, ik blij. Zo denk ik vaak aan ze.

Op teletekst zag ik een verhaal dat een man uren door z’n wekker en trilplaat onder zijn laken heen sliep, buren dromden samen, boos, riepen politie erbij. Hij had een zware geluidsinstallatie op zijn wekker gekoppeld staan, vandaar.
Ik heb zoiets ook gehad in de jaren 60. Bij mij was een eenvoudige huisdeurbel aan de wekker gekoppeld. Mijn toenmalige vrouw sloot bijtijds de ramen om de buren niet in de gordijnen te jagen, of omdat ze meeleefde met mijn volkomen ontregeld zijn vanwege meer dan 10 jaar ongeregelde wisselende diensten. Ik weet niet wat bij haar voorop stond. maar zijzelf raakte er ook van in de war. Er zijn zelfs ooit politiemannen aan de deur geweest (toen bonkten ze alleen nog maar), op aandrang van collega’s van mijn werk, die bang waren dat onze gasslang was geknapt of zo.
Ik ben blij dat ik nu soms al opsta voordat de simpele radiowekker op volle kracht overstuurde muziek op me af vuurt. Want soms slaap ik er hooguit een kwartier of wat doorheen. Ramen dicht, altijd, dat wel.

Verder verkondig ik met grote blijdschap dat ik over een poosje een serie foto’s aan jullie ga laten zien van paarsige bloemen op hoge rietstengels. Uiteindelijk zijn ze ruwweg 12 cm groot in de vorm van een sigaar op een rietige stengel van 1,5 meter. In een veldje van ongeveer 100 plantspruiten zag ik er vandaag maar 3 die al een klein 2,5 cm bloempje hadden, bovenop een stengeltje van nog maar een centimeter of 8. Misschien zijn die te vroeg bloeiende planten van slag door autodampen, want ze staan maar 70 meter van de drukke A9, het deel dat Gaasperdammerweg heet. Geluidsmuren erom heen, maar geen dampafschermers.
De eerste foto’s van vandaag zijn een aanloop naar een fotoverslag van hoe dit groeit in de komende weken. Ze komen nog niet op space vandaag. Ik ga dan ook een plantenliefhebber om de naam vragen.
          Een stokoudere man dan ik, zag mijn belangstelling en zei dat het orchideeën waren. Net als ik had hij ze vorige jaren ook al zien staan. Ik geloof niet dat orchideeën een bloem kunnen vertonen die lijkt op een sigaar met een doorsnee van 2 cm. Mogelijk een bepaalde variatie? Gedijen die in een bijna drassige grond? De tijd zal het leren, daarnaast is mijn linkerbil erg nat geworden omdat ik er anders niet bij kon met de camera.

Dan maar weer: dahag /niek1928/

 

17 Reacties op “blijheid luchten

  1. Ik ben blij dat jij blij bent en ik kom je een *warm en zonnig *week-end toe wensen…see you

  2. Hi Faith,Ja, een warm en zonnig mens voel ik me ook wel. Oeioeioeioei, ik lees ook heel selectief naar me toe merk ik. Je bedoelt meer iets van \’lekker weertje komende dagen\’. Moet ik me nu schamen? Nee. En ik speel het een beetje. En hoe ik me voel straalt ook wel uit naar mijn zijn, doen en laten. <Wat zit je nou weer te tobben man?>Toch, ik zeg graag dankje, als iemand dankje tegen me zegt. Een leuke reactie uit midden-Afrika geloof ik. Soms zeg ik dan zelfs dankje voor dankje! Toch dus, ik ben blij dat jij blij bent dat ik blij ben.Dit vind ik een van de leuke dingen van spaces, even een warm berichtje. Bedankt ja!Groetjes, (ik heb het weerbericht niet willen zien) ik wens jou ook een warm en zonnig weekend. Zit je wel aan de goede kant van de donderdag genoemde grens die over Nederland getrokken wordt tussen warm en kouder Nederland? Anders ga je daar gewoon naar toe, lol – /niek1928/

  3. sniffel sniffel..ja ik had het goed ..je had iets terug geschreven..(lol)Jij leest héél goed.In het zuiden ..regent het….maar toch schijnt de zon..Zo voel jij het..en ikke ook…dussss …..dankbaar…bofkonten….en zijn we blij….toedeloe

  4. BLIJ… BLIJ… BLIJ… dat ik weer een verse spaces van je zie! Blij dat het goed met je gaat, maar pas je wel op voor LOSLIGGENDE KLEEDJES? Mis je erg hoor… Als je niet zó druk meer bent kom je weer ffies kijken bij me? Knuffelssssssssssssssss en groetjes!

  5. mooie kleedjes, kleedjes hier en kleedjes daar,ze lijken allemaal op elkaar.Nee, Loes ik zal heel voorzichtig zijn dat ik geen schuiver maak op dat Turkse kleedje. Wat me natuurlijk doet denken aan die kleedjes in sprookjes waarmee je zo de lucht in kan varen…..Je hebt het goed geraden, ik ben nog druk bezig met al dat gedoe om de huur een beetje betaalbaar te houden. Komt tijd, komt raad, komt neuzen op jouw space. Heb je er ook al zoveel nieuwe dingen bij? Ik ben benieuwd.Zie je, of je ziet me!Groetjes /niek1928/

  6. leuke space, leuk om te lezen,Groet, Astrid

  7. Ffies groetjus doen aan Niek,… van je ouwe meissie!Zwaai… zwaai… zwaai… zwaai… zwaai… zwaai…Wapperderwapper… wapperderwapper… doeiii Niek, kalm aan manneke!

  8. Hi Loes, Een hele snelle:Wat zou ik toch zonder jou moeten beginnen. Jij zorgt voor 1 extra in mijn statistieken. Trouw hoor. <En nu weer gauw ander werk man> …Ja, zal doen… Groetjes /niek1928/

  9. check other blog/niek1928/

  10. …huh Niek? …wah bedoellie? <check other block>

  11. Ha Loes,Dat zit zo. Ik heb nog een hotmailadres op mijn naam (ook nog een 3e op naam van een ander, maar dat doet hier niet terzake).Onder die naam heb ik ook nog een space, maar dat is dan vanuit mijn adres in Florida. Als gezagvoerder van mijn eigen vliegtuig (dat nooit zover vliegt) moet ik natuurlijk ook een adres hebben als ik in de States ben. Ik kan dus van mijn ene space naar een andere space gaan – en ik wilde zien wat er dan gebeurt in de statistieken. Naderhand schrappen had natuurlijk gekund, maar ik heb nog niet precies door hoe alles zit, dus laat ik het maar staan. [Spaces is een (we-)blogservice van msn, zoals je denkelijk weet]. Vandaar het dáár meer gebruikelijke woord blog, en ik schreef dus: <check other blog>.Dit is nog eens een verhaal dat helemaal niets met het onderwerp te maken heeft, en eigenlijk is het maf dat ik mijn antwoord niet naar jou stuur, daarnaast vind ik het wel goed zo, omdat ik dan de samenhang beter kan begrijpen. Dan hoef ik niet mijn bericht bij jou te bekijken en dan de jouwe bij mij en dan weer de mijne bij jou en dan weer de jouwe bij mij (Sak nog ff doorgaan?). Hoe dan ook – ik ben zo …….. b l i j …….. dat ik een paar plekjes op de wereld heb waarvandaan ik rond kan kijken naar de rest van de wereld. Cirkel van blij toch weer rond?Dat 2e hotmailadres heb ik trouwens in de States omdat ik daar 25 MB op kan bergen, met uitzicht op 250 MB (ze zijn al een week over tijd met dit laatste). Ga door met ….. b l i j ….. genieten van het genotterig weertje, en blijf spacen, tot tiks. O ja, dat is waar ook: jij hebt toch ook minstens 3 spaces? heh hih. Groet./niek1928/

  12. HiVoor Floridanezen:/nikolaas-space/en als ik niet daar heen ben natuurlijk.Groet /niek1928/

  13. Funny!/nikolaas-space/

  14. Haaaaaaaaaaaaaaa, die Niek! \’k Hep óók G-mail…. van 25MB ik al poosje 250MB… Woon daar ook in Florida! …hahahahaha misschien kom ik je daar welles tegen! Keej, jij deels gelijk van je \’hop\’- ervaringen der spaces-bezoekkies… maar assje tijd hebt(?) staat mijnes ope voor je \’bezoekkie\’! Prettige zonnige zondag, geniet ervan! kuzzz…

  15. Keej,… *hop* ff weer bij je aan!Nooit sterwardes geweest (wel verpleging/verzorging), idd., die *hoppen* ook van A naar B toe met vliegtuig.Ik bedoel *hoppen* van jouw spaces naar de mijne…Hoppen is een woord als bijv, verplaatsen (dacht ik)Fobiën zijn er wel veel meer in soorten denk ik… volgens mij is dit lijstje erg beknopt!ook zal er wel elke keer een fobie bijkomen, denk je niet?groetjes en kuzzz…Ps;zie je spaces volluit nu in beeld en andere kleurtje?toch geen fobie? lolllllllllllll…

  16. Moosje ...

    Hoi ! Hehe, eindelijk heb ik je space kunnen vinden. Ik was er al een tijdje mee bezig, ik vond je maar een rare vogel. Maar nu eindelijk na een paar weken verder, heb ik je gevonden. Hier ben je dan ! Leuk … Echt leuk je stukjes en diepzinnig, daar hou ik wel van. Hopelijk kom je nog wel eens terug op mijn space ! Groetjes, Nikki

  17. ha, die Niek…wordt es niet tijd voor een vers blogje hier?LOLLLLLLLLLLLLLLLLLL…