Denk es lekker door!

Zoals ik bij  ‘zak es lekker deur’ even door de knietjes   ga, ervaar ik bij ‘denk es lekker door’ het aangenaam gevoel dat mijn nek zich een millimeter strekt.

Deel even  met me dat ik doordenkertjes nodig heb. Want jij wist het al lang!?

Het was een grote schok  voor mij om te beseffen dat een spreekwoord of gezegde twee kanten kan hebben. Later kom ik er misschien nog op   dat er ook nog zijkanten zijn.

VEEL BELOVEN EN WEINIG GEVEN DOET DE GEKKEN IN VREUGDE LEVEN.

Ik had altijd gedacht dat ik ‘gekken’ blij kon maken met veel beloftes, die ik dan niet per sé hoefde na te komen. Dat liet ze dan in vreugde   leven. Zij blij, ik blij.
Tot ik ontdekte   dat die uitspraak ook mijzelf kon bedoelen.

ALS IK VEEL BELOOF EN WEINIG GEEF BEN IK DE ENIGE GEK DIE IN VREUGDE LEEFT.

Daar heb ik lang over nagedacht, ik voelde mezelf op het verkeerde been gezet door die oude kreet van Papa. En na dagen kwam ik er óók nog eens achter, dat het zien van deze andere kant misschien wel betekende dat ik een drempel was overgegaan. De drempel naar een klein beginnetje van wijsheid.

Leuk toch?

20 Reacties op “Denk es lekker door!

  1. Die van jou kan ik zo wegschrappen :-))

  2. Allemaal?

    Nee, please please please….

  3. Hallo Niek,

    Wat is wijsheid…

    Zo leren we allemaal wat, of niet dan. Wat boeiend geschreven! Alles trouwens hoor. Fijn dat je lekker hebt geschreeuwd ahahhahaa…

    groetjes en we blijven spacen! Marien

  4. Há, die Lach-dokter!\’k Heb je gelezen… lolbroek hahahahaha jij rumbonen op je voorhoofd?Wat moet het als dat gaat smelten?Hebbie wel zo\’n lange tong? Pas op dat die rum dan niet in je oogjes sijpelen…Ja, ik ken die kettingen, kleefdingen als je halverwege was om je nek heen dan had je alle kleuren striemen daar zitten…Maar ben wel blij eindelijk 1 van de feestdagen zonder snaaiderij-werk is, toch? Doe dan maar rum in et flessie, mag jij dat elastiekie wel hebben, hahahahaah!gr. v. de ßöá©éß- (bijna) Oma!

  5. Hi Loes,
    Er komt een aap uit een mouw. Zegt ie: waarom zat ik daar?. <<gewoon, om er uit te komen man>>
    Aap: Maar waarom was ik er dan in gestopt?
    Goed, daar weet ik het antwoord dus ook niet op, maar ik ga toekomen aan het belangrijke punt (ernstig tikkend:)

    dat ik teleurstelling proef bij het lezen van je reactie, Loes.

    Kan ik nou eindelijk eens van iemand (jij dus) verwachten dat ie uitstijgt boven het snaaise leven. Met de ervaringen in jouw leven, zou ik toch mogen denken dat je een beetje rijp bent voor getrippel rond de grens naar wijsheid?

    En dan ervaar ik dat je helemaal niet ingaat op het hoogverhevene, het tastbaar maken van geestelijke hoogtepunten door middel van rumbonen boven op het hoofd. (Ik zeg: boven op het hoofd, niet op het voorhoofd van al die mensen die we nu gaan helpen.)

    Dit is echt een gat in de markt: de gedachte Geest tastbaar maken in een aards bouwsel. Drie kleine bouwsels, maar alla (nee niet Allah), men moet met kleine dingen beginnen, niet?

    Ik leg het anders uit,

  6. [vervolg op: Ik leg het anders uit,]
    In de meeste geloofsrichtingen op onze wereld is er een manier om de mensen duidelijk te maken dat je maar beter ook praktisch kan zijn in de omgang met hemel en aarde. Duhusss, een verbinding maken tussen het onzichtbare en het tastbare:

    Zie je situatie, je komt moe van het dagelijkse werk thuis en stapt van je paard/kameel/buffel/brommer af. — Je prijst en looft je eigen opperwezen dat je heelhuids de dag bent doorgekomen — je vraagt of je eigen opperwezen erop wil letten dat je vervoermiddel niet gestolen wordt, of uit zichzelf de benen neemt.

    Dan kan je de ingeving, influistering, of een barse onhoorbare stem in je hoofd krijgen:
    DAN MOET JE HET BEEST WEL EVEN VASTBINDEN, JA?
    Of natuurlijk ook:
    DAN MOET JE JE BROMMER WEL EFFE OP SLOT ZETTEN, hè?

    Met andere woorden: je vertrouwt dat je opperwezen je helpt, en zorgt dan wel zelf dat je je eigen ding doet!

    Je eigen wijsheid veraardst dan het hemelse:
    EN DAT IS NOU WAT IK BEDOEL.
    ßöá©éß, groet /Niek1928/

  7. Ik, Niek…ben de gelukkige die persoonlijk kontakt hebt gehad met het \’hoge\’!Mijn verhaal wil ik kenbaar maken, maar niet in ßöá©éß…Ook IK wordt beschermd, ik denk nl. dat ik daarom zoveel uithoudingsvermogen hebt gekregen, het mooie is…dát was vlak voor ! \’n Pinksteren…Al aantal jaartjes terug nu, denk 10 jaar alweer…Ik weet wat Pinksteren daarom inhoudt…veel groetjes van mij…Loes.

  8. Loes, ik benijd je (ik kan maar steeds niet een goed woord vinden in plaats van benijd, dit staat zo van: ik gun het je niet, ik wil het je afpakken. En dat is niet wat ik bedoel. Meer iets van: dat gun ik je graag, maar dat staat weer zo zalvend.) In gedachten/gevoel deel ik met je wat je tot nu toe verteld hebt.Je kan je verhaal natuurlijk al vast op Kladblok maken of zo, en dan gereed houden om het te kopiëren. En dan eens rondkijken aan wie je het verhaal zou willen sturen. En dan verzamel je de e-mail adressen van al die klanten, zet ze in je BCC (ze hoeven het van elkaar niet te weten, toch?) en mailt het door, buiten space om. Zoals mijn geliefde altijd zegt: Klapt het niet dan botst het!Als je al wat op Spaces rond hebt gekeken zal je nog wel een paar spaces tegengekomen zijn die ook goed overweg kunnen met hemelse figuren, Engelen bijvoorbeeld.Maar ik weet nog steeds niet wat ßöá©éß is, betekent, of wat ook.Ook vele groetjes /niek1928/

  9. Hoi Niek,Ook van ons nog een fijn pasen gewenst!..en bedankt voor het meeleven…..denk dat het gedicht verder geen uitleg nodig heeft…?…..groetjesss en we blijven spacen! Marien

  10. Hallo Niek,Ik mis nog steeds een gastenboek o.i.d., dus dan maar weer gewoon bij je log.Heel Fijne Paasdagen met veel zon………………….Groetjes van Patricia

  11. Hellowaaaaaaa…Jazekers is dat leuk maar…ik denk dat jij al behoorlijk wat wijsheid naar buiten hebt zien komen ;)Je bezoekje bij mij was een verrassing…waarvoor ik je dank..het leverde gelijk een nieuw schrijfseltje op….en…..Je liet me denken aan mijn overleden vader ..die ook voor zijn zere botten ging aqua-joggen.Al eens gedacht aan voetmassages..(ikke weer).Ik wens jou en de jouwe warme en liefdevolle feestdagen(ik zit net nog op de valreep)tot space!

  12. Leuk en bedankt Faith,Jawel, er komt best wel wijsheid langs op alle blogs die ik zo af en toe bezoek, en op de reacties die ik van anderen op mijn space krijg, (inclusief wijsheidje van abu yaya, haha, leer ik toch van!). Met mijn eigenwijsheid en de wijsheden die langs komen zie ik wel dat er hoe langer hoe meer ruimte is bij mij om mij ook wat wijsheid eigen te maken (kan dat nog als je al zo eigenwijs bent als ik, vraag ik me af).Goed dat je vertelt over je overleden vader. Heeft hij nog een beetje leeftijd weten te versieren? Ik heb een paar jaar geleden een cursus voetreflextherapie gedaan, is dat wat je bedoelt? Ik deed het om bij mijn vrouw toe te passen, maar idd ik kan het natuurlijk ook op mezelf doen…., nog niet aan gedacht, haha.Geniet en space lekker /niek1928/

  13. Als eigenwijze mensen leren…leren ze wel goed!…….;) ..yep..dat was wat ik bedoelde.Mijn vader had reuma en heeft zichzelf van de pijn verlost.Enkel door *lief* te zijn voor zijn voeten..(76 jaar)heb je de paashaas al gezien..ikke nog niet…doeg doeg fijne dag!

  14. [onder het "gemis" van een gastenboek]…Zal toch even uitleg geven van het gedicht….(ff int kort dan;)) Vrouw 33 jaar, gezond, lieve man en twee kinderen. Opeens hoofdpijn, oog wat uit het gelaat komt….een tumor….bleek goed te verhelpen zijn, maar na twee weken chemo, bleek dat er toch niet zo heel veel meer aan te doen was. Na vijf weken ziektebed, alsnog overleden…..was geen naaste vriendin ,maar toch een bekende{oftewel kennissen}…Heeft kids in dezelfde leeftijd als onze kids, ben niet naar de crematieplechtigheid geweest, wel een kaart gestuurd…en dus vanuit mijn hart even een gedicht op mn space gezet…..als blijk van medeleven…Tot zover de uitleg, rest mij alleen nog jou en je lief een fijne pasen te wensen….(mag nog toch? hihi)Groet! en we blijven zeker spacen…Marien

  15. ~~Het was een grote schok voor mij om te beseffen dat een spreekwoord of gezegde twee kanten kan hebben~~~~Alles heeft 2 kanten..zonder het één bestaat het ander niet..Zwart/wit…Ying/yang…Man/vrouw..enz….todat je deze *overgroeit*.Weg uit de dualiteit en je ziet dat alles goed is….niets er is voor niets..lieve groetjes

  16. Zeer bedankt Faith,Jij leeft met me mee, doet me goed. Heb je wel gezien dat dit eigen wijze ventje ook vermeldde:"Later kom ik er misschien nog op dat er ook nog zijkanten zijn."In ieder geval aan de vroegere gulden, en nu ook op aan van de euromuntjes (ik zou even niet weten welke).En de muntjes van Tibet, of Nepal, of een van die landen rondom: een buitenrandje en een binnenrandje vanwege het gat dat er in zit. Wat zou daar misschien nog voor geheimzinnigs in ge-\’slagen\’ kunnen zijn?O, ik heb erge eigenwijze neigingen. Tientallen jaren wachtte ik in discussies altijd tot ik aan de beurt was, en dan de andere kant van de zaak liet zien. Zou het een overdreven of misschien wel normaal rechtvaardigheidsgevoel of -besef zijn? Zo heb ik trouwens geleerd om af en toe maar eens te zwijgen. Lessen zijn er om geleerd te worden, ja dan?Ik heb zo\’n beetje de ervaring opgedaan dat het een heleboel uitmaakt welke richting ik op ga, al of niet indoctrinaties-gestuurd…Groetjes /niek1928/

  17. Lieve Niek, als ik je foto\’s weer bekijk van dat bosje mini bloemetjes tussen je duim en vingers, dat ontroerd me steeds, wat lief en zó mooi! Het kleine is soms zo iel en broos, dat is kom je vaak ook tegen in \’geluk\’, een bosje geluk in je vingers hebben, laat dat nooit ontsnappen! Was zeer symbolisch… MOOI! je \’tik\’- vriendinnetje van 105…

  18. hey hey niek,Dank je wel voor je lieve berichtje op mien blogje….alleen je goedbedoelde tips kan ik nie eg iets mee….dat zou mij het gevoel geven dat ik loop te veinsen….en dat hoef ik nie, want helaas is dagelijkse pijn en beperkingen mijn realiteit….k hoef nie te overdrijven of nachten wakker te blijven om maar een zo \’ziek mogelijke\’ indruk achter te laten….ik kan alleen maar mezelf en eerlijk zijn…en pillen voor de pijn gebruik ik nauwlijks…alleen in uiterste gevallen….kep wel andere medicijnen voor allergie en menstruatieproblematiek…jah..kweetut…vrouwenkwaal…alleen in mijn geval ook nog eens kwalijke vrouwenkwaal….dus kep genoeg om mee te nemen…en als ze dan toch in mijn nadeel een besluit nemen….dan deal ik daar maar mee….kom er wel doorheen…zal wel moeten, want \’live goes on\’….je mag natuurlijk wél voor me duimen…da\’s nooit mis!Nogmaals dank voor je lieve berichtje enneh…..wat een práchtig gedicht heb je in me forum gezet! ghahahahahaha *knipoog*….Fijne dag!

  19. Niek, in mijn andere Spaces lees je wat over mijn ikkuh, hoe ik gekomen ben tot wat ik nú ben… groetjes!

  20. hey hey lieve Nick,Ik weet wel dat je adviesen goed bedoeld zijn…gheheh….eg! en vinnet ook lief van je!En jah…..ik probeer zo MENS mogenlijk te zijn…vanuit mien gevoel…anders kennik nie!Een heel fijn weekend gewenst en geniet maar van ut mooie weer!Dikke Kuzzz,Diaanbanaan.