DNA, da vinci code, ‘bloedlijnen’ en abracadabra

  Het was natuurlijk te verwachten, de boeiende zoektocht in wéér een nieuw boek over "Leven na de Graal" lokt de Kerk uit tot reacties. Ik heb trouwens de da vinci code nog niet gelezen. Ja, op mijn manier: middenin tientallen bladzijden, en dan aan het eind nog eens zoveel. Helemaal lezen komt nog wel. Ik ben een eigenaardige lezer.

De reactie uit het Vaticaan is niet echt interessant en was te verwachten ook nog. Ik zou liever zien dat er van die kant eens wat geld opgehoest zou worden voor wetenschappelijk onderzoek naar het waarheidsgehalte van de bewering dat in Zuid-Frankrijk nog nazaten rond zouden lopen van onze westeuropese versie van Gods Zoon. (We zijn allemaal kinderen van God, laten we het daar even over eens zijn).

Men heeft, al weer wat jaren geleden, met dna-onderzoek kans gezien vast te stellen dat bepaalde joodse stammen aan de Oost-Afrikaanse kust inderdaad van joodse afkomst waren. Ook van Jemenieten kwamen zulke berichten. Laten ze maar eens meer van dat soort raadsels oplossen. Zijn de Roma’s of andere zigeuners met hun mondelinge geschiedenistraditie dan misschien serieuzer te nemen dan tot nu toe? Heeft de jaarlijkse tocht naar Maria aan de Zee, ergens ten westen van Marseille, dan toch meer betekenis dan overgeleverde fantasterij? Behoren Roma’s misschien ook tot een overgebleven stam van Israel, je weet wel van die deels verstrooide, deels verdwenen stammen van vóór onze jaartelling?

Voor mensen die nauwelijks ooit iets lezen over gnosis (prof. Quispel) zal dit alles wel abracadabra lijken. Troost je/u, het valt nog wel in te halen.

Plezier in het leven mensen! – groet – /niek1928/

 

3 Reacties op “DNA, da vinci code, ‘bloedlijnen’ en abracadabra

  1. Hoi Niek!Dankjewel voor je stukje op mijn weblog,ik heb daar eigenlijk alweer mijn antwoord gegeven :)Heb je het boek al gekocht de Da Vinci code? Lijkt mij een reuze interessant boek alleen heb ik hem nog niet gekocht omdat ik een beetje huiverig ben voor ingewikkelde termen.Een aantal jaar geleden het boek over de graal aabgeschaft en ik heb me erdoor zitten worstelen en het uiteindelijk opgegeven..groetjes Vera

  2. Hi Vera,Nog niet bij je gekeken, zooooo druk met andere dingen. Dus daar kijk ik nog.Gekocht: ja mijn jongste dochter heeft het voor mijn vrouw gekocht omdat het boek zo popi leek te zijn. En ik lees het ook wel een keer, zoals ik al optikte. De stukken die ik gezien heb lezen als een trein. Ik heb altijd de meeste last met "wie is dat nou ook al weer" wat me verplicht soms hoofdstukken terug te gaan zoeken….. Op het eerste gezicht is het eigenlijk nog het meest een detective-verhaal. Enfin, lees maar, als je geduld hebt kom je in de bieb nog wel aan de beurt.Rond die graal zijn de ijselijkste boeken te lezen. Toch geven ze interessante inkijkjes op kerk/priesterkastes/samenleving en nog veel meer. Ach, men hoeft toch ook niet alles te weten over wat er omgaat in die vage/duistere/ophelderende geschiedenissen – ik tenminste niet (meer, al ben ik daar tijden fanatiek in geweest). groet / Niek

  3. Niek, bedankt voor je bezoekje! ik kwam niet reageren voor de bovenste tekst op je logje maar op je vraagjes heb ik WEL gereageerd, dus je kan deze antwoorden lezen in MIJN weblogje, kom maar lezen! sukses met je spaces, groetjes en tot ziens…